Ben op bezoek en een weekendje Praag!

27 juni 2017 - Leipzig, Duitsland

Dag lieve lezer,

Nadat ik weer thuis was gekomen uit Nederland had ik nog lekker met Michiel en Gitte gegeten. De dag erna hadden we weer een normale dag met colleges en die dag zijn we ’s avonds weer naar STUK gegaan. Van te voren kwam iedereen bij mij weer ‘vorglühen’. In STUK was het dit keer minder leuk dan normaal, dus waren alweer redelijk vroeg thuis. De woensdag hadden we weer twee colleges en die avond hadden weer de tortillataart gemaakt bij Michiel. Deze dag nog even gewassen want de dag erna kwam Ben al. Donderdag stond al vroeg de wekker want Ben kwam om 06:50 al aan in Leipzig. Ik vond het echt heel leuk dat ik nu ook aan hem kon laten zien waar ik eigenlijk woon. Daarna nog even geslapen en naar me laatste college van die week geweest en vervolgens die middag met Michiel en Gitte naar de Cospunder See geweest. Het was heerlijk weer, dus daar hebben we lekker genoten. Ben keek meteen op van de lange rijen die alleen al bij de bar stonden. Nadat we bij de Cospunder See weg gingen begon het al te regenen en zijn we vervolgens met ze alle gaan eten bij Burgerheart, zo kon Ben de befaamde frietschaal ook proeven. Daarna zijn we ons klaar gaan maken voor een avondje op stap in Leipzig, die avond zijn we naar de karaokebar gegaan met twee Duitse meisjes en daarna nog naar Elsterartig.

De vrijdag zijn we de stad zelf in gegaan, eerst even bij Michiel een fiets opgehaald zodat Ben dit weekend ook een fiets had. Die dag heeft Ben de kerken in Leipzig gezien en ook een beetje verplicht de winkels haha. Maar hierdoor was ik wel geslaagd voor een nieuwe bikini. Tussendoor lekker wat gegeten en daarna op een terrasje gezeten waar we uiteindelijk ook wat gegeten hebben. Toen we weer terug waren bij de fietsen, ging mijn fiets niet meer van het slot. Alles geprobeerd, w40 ingespoten, maar helaas het werkte allemaal niet. Dus vervolgens heel illegaal op 1 fiets terug naar huis, hier is het namelijk verboden om met twee personen op 1 fiets te fietsen. Daarna thuis een iets langere powernap dan gepland, maar toen Ben mij eenmaal uit bed had gekregen zijn we met ze tweeën nog naar Club L1 gegaan. Nadat we eenmaal thuis waren, hadden we maar geen wekker gezet voor de volgende dag. De dag erna zijn we eerst iets gaan eten bij Ben zijn favorieten taartenwinkel in Leipzig en daarna zijn we naar het ‘Völkerschlachtdenkmal’ geweest en naar de Panotower. Bovenop de Panotower nog een biertje gedronken en daarna de tram gepakt richting pizzeria Roma. Nadat we daar lekker hadden gegeten, zijn we weer met de tram naar huis gegaan. Toen gingen we ons omkleden voor wederom een avondje op stap in Leipzig, Gitte kwam van te voren nog iets bij ons drinken en daarna zijn we weer illegaal op 1 fiets richting Elsterartig gegaan. Na een leuke avond te hebben gehad, werd het alweer licht buiten. En de wekker stond alweer om 09:00 want  Ben moest helaas weer met de bus terug naar Nederland. Ik heb heerlijk genoten van een weekendje samen met Ben. Nadat ik Ben had weggebracht ben ik nog even gaan slapen en in de middag met Gitte naar de uni gegaan om nog aan een presentatie te werken. Die avond aten Gitte en Elina bij mij en vervolgens lekker programma’s terug gekeken in bed.

Maandag begonnen de colleges weer, we zouden eigenlijk die dag onze prestatie hebben. Maar ze had teveel presentaties in een college gepland, waardoor wij niet meer aan de beurt kwamen. Maar ach, hij is in ieder geval af. Na het college zijn we mijn fiets gaan jatten, want die stond nog steeds vast. Michiel had een tang uit Nederland meegenomen, dus operatie ‘jat Kiki haar fiets’ kon beginnen. Ook een nieuw slot gekocht natuurlijk, want anders zou iemand anders hem ook zo weer jatten. Die avond hebben we lekker zalm met groente uit de oven gegeten bij Michiel. Op de dinsdag tussen de colleges door nog even  bij de Erasmus coördinator langs gegaan zodat we alles goed kunnen regelen met het afsluiten van het semester hier in Leipzig. Daarna braaf gewerkt aan ons portfolio en vervolgens nog even van de zon genoten in het park. Het laatste college ook maar braaf uitgezeten en ’s avonds weer met ze alle wat gedronken bij mij voor we STUK onveilig gingen maken. Na een gezellig avondje in STUK hadden we op de woensdag maar een college, want de andere was uitgevallen. Daarna zijn we later op de middag aan onze poster voor de Fontys gaan werken bij Michiel en daarna lekker met ze alle pasta pesto gegeten. Die avond alvast wat spullen gepakt voor Praag want daar vertrokken we de dag erna naar toe. Nadat we donderdag naar ons college waren geweest hebben we nog even snel wat gegeten in de mensa om vervolgens de laatste spulletjes te pakken.

Om 13:00 hadden we de bus naar Praag. De chauffeur vond ons erg aardig en had voor ons plekken voorin, want hij gunde ons een mooi uitzicht. Na 4 uurtjes rijden waren we in Praag. Daar eenmaal even uitgezocht hoe we naar ons air b&b kwamen hebben we de metro richting Hajé gepakt. In dat deel lag de air b&b. Nadat we natuurlijk een paar keer fout waren gelopen kwamen we dan toch aan bij het huisje, wat er overigens echt prima uit zag en het koude welkomsbiertje konden we ook wel waarderen. Nadat we onze spullen op de kamer hadden neergelegd zijn we richting het centrum gegaan, wederom met de metro. Als snel kwamen we er achter dat er best een taalbarrière was. De vrouw waar we kaartjes wouden kopen kon amper Engels en wij konden totaal geen Tsjechisch. Maar nadat we dan toch daar een kaartje hadden gekocht en natuurlijk heel slim alle plattegronden vergeten waren inclusief die van de metro, zijn we toch richting het centrum gekomen. Hier meteen even gepind zodat we ook kronen op zak hadden. Nadat we nogal lang op zoek waren naar een restaurantje waar we alle drie tevreden mee waren zaten we om 21:30 toch echt aan tafel bij een Pizzeria. Toen we ’s avonds weer terug wouden lopen regende en onweerde het. Heerlijk weer als je met blote benen door een stad loopt. Waar Michiel dit weer nogal gaaf vond hoorde je bij mij en Gitte nogal vaak een ‘oe’ of ‘aa’ kreet. Daarna nog een biertje gedaan in een Irish pub met live muziek om vervolgens weer de metro richting Hajé te pakken. De vrijdag hadden we om 09:00 de wekker en zijn we richting de stad gegaan. Die dag hebben we een paar highlights bezocht en geshopt. We begonnen de dag met een ontbijtje op een binnenplein.  De bekende klok stond in de stijgers maar om 13:00 zagen we wel de twaalf apostelen naar buiten komen. Het was heerlijk weer, dus af en toe hebben we ook een terrasje in de zon gepakt. Na het shoppen zijn we naar een buitenwijkje van Praag gegaan om daar even een lekker hapje te eten. Vervolgens nog terug naar het centrum om nog een biertje te doen en daarna weer lekker naar huis. Zaterdag hebben we iets langer geslapen en vervolgens weer richting het centrum. Die dag nog een beetje door de stad gelopen en vervolgens nog de Kathedraal bezocht. Ondanks het warme weer was de tocht naar boven meer dan de moeite waard, wat was de Kathedraal mooi. Daarna zijn we nog naar een shoppingcenter gegaan en vervolgens nog even wat gegeten. Gelukkig leef ik nog, want tijdens het eten zat er een soort van takje van de sla in mijn keel vast en deze bleef hangen. Nadat Gitte en Michiel dachten dat ik het loodje ging leggen en Gitte die snel naar binnen rende voor een glaasje water, kon ik het takje uit mijn keel vissen en leefde ik nog lang en gelukkig. Daarna zijn we terug naar ons huisje gegaan en daar ons klaar gemaakt voor een avondje in de grootste club van Europa. In de rij kwamen we al meteen Nederlandser tegen waar we ons bij aan sloten. Nadat we binnen waren zijn we eigenlijk de boel daar een beetje gaan verkennen en alle vijf verdiepingen bekeken. Na  ook nog een aantal Tilburgers tegen zijn gekomen gingen we weer naar huis en rond 04:30 waren we thuis. De zondag hebben we lekker uitgeslapen, want we moesten om 14:00 ons huisje pas uit. Vervolgens met onze koffers naar het station en daar de koffers in een kluisje gezet. Een kater lunch bij de Mac en vervolgens nog even op en terrasje gezeten. Om 16:40 hadden we de bus richting Dresden om daarna daar weer over te stappen op een bus richting Leipzig. In Dresden waren mijn oom en nichtje. Mijn nichtje kwam mij ook nog bezoeken in Leipzig dus die ging mee met de flixbus naar Leipzig. Nadat we in Leipzig waren nog even gekletst en vervolgens gaan slapen. Maandag had ik een college waar we ook een presentatie hadden, daarna is Nina mee gaan eten in de Mensa en vervolgens zijn we de stad in gegaan om lekker te shoppen. Tussendoor een lekker terrasje gepakt en daarna zijn Michiel, Gitte en Elina mee een hapje gaan eten bij pizzeria Roma en vervolgens nog met ze alle naar mij te gaan om een potje te kaarten. Dinsdag ben ik naar college gegaan en is Nina nog even op mijn kamer gebleven om vervolgens nog met Arjan een rondje in Leipzig te lopen.

Dit was alweer mijn een na laatste blog. Want over twee weekjes ben ik alweer terug in Tilburg.

Daaagxx