Op naar veel leuke weekendjes!

15 mei 2017 - Leipzig, Duitsland

IMG_20170514_200434

Hee allemaal,

Vandaag was weer zo’n dag, dat ik dacht ik ben veel te laat begonnen met mijn blog te schrijven. Ik schrijf vaak al kort per dag op wat ik doe, zodat ik het nog weet. Want ik moet nu alweer heel erg nadenken wat ik afgelopen week eigenlijk allemaal heb gedaan. Maar okee, we begonnen weer met een normale schoolweek ofja normaal, hij begon op de dinsdag in plaats van de maandag, want die maandag kwam ik natuurlijk terug vanuit Berlijn. Dinsdagavond na college kwamen Michiel, Gitte en Elina weer naar mij om gezellig een drankje te doen. Wat later op de avond kwamen ook twee jongens van Elina haar opleiding uit Utrecht nog bij mij een drankje doen, hoe meer zielen hoe meer vreugde. Om de week een beetje standaard te houden, zijn we maar weer naar STUK gegaan, dit bevalt er goed. Hier komen ook vaak twee leuke meisjes van de opleiding van ons, dus zo praten we ook nog Duits tijdens het stappen.

Zo zijn de twee colleges op de woensdag wel wat zwaar, omdat ik Dinsdag om half 5 in bed lag. Maar dat mag de pret niet drukken, want hier gaan we gewoon braaf naar toe. En belonen ons zelf daarna met een lekkere maaltijd in de mensa. ’s Avonds heb ik nog even lekker lang met Ben gebeld, omdat we even wouden afspreken wanneer ik een weekendje naar Nederland kom en wanneer Ben naar hier komt. Die avond heb ik meteen geboekt. De woensdag voor Pinksteren kom ik naar Nederland en tweede pinksterdag ga ik weer terug. Het is hier super, maar ik vind het wel leuk dat ik nu weer kan aftellen tot ik Ben en iedereen weer zie.  Ben komt waarschijnlijk half juni mij ook nog een keertje bezoeken. Verder heb ik nog meer leuke weekendjes gepland staan. Ik ga samen met Michiel, Gitte en Elina het weekend van 18 mei nog een weekendje Berlijn en het weekend van Hemelvaart komt Tim mij bezoeken. Dus ik heb 3 super weekendjes achter elkaar gepland, zo gaat de tijd hier nog sneller.

Toen we weer lekker weekend hadden zijn we op de vrijdag nog naar een feestje gegaan en die zaterdag ben ik nog even met Gitte de stad in geweest om lekker in de winkels te kijken. Die zondag stonden we om 08:30 op het station om met WILMA (een organisatie voor internationale studenten) naar Buchenwald bij Weimar te gaan. Voor degene die niet weten wat Buchenwald is (dat wist ik van te voren ook niet, dus schaam je niet), dat is een concentratiekamp, een van de grootste in Duitsland.

Je begrijpt dat 08:30 voor ons erg vroeg was en daarom de zaterdagavond ook maar braaf in bed hebben doorgebracht. Toen we op het station aankwamen wouden we nog even koffie halen. Nadat ik een latte macchiato had besteld en er na een paar slokken achter kwam, dat ik alleen maar warme melk had gekregen, ben ik toch maar even terug gegaan naar café Lukas en heb ik een nieuwe gevraagd. Toen we met de 50 studenten bij elkaar stonden kwamen we er al snel achter dat we de eerste trein zouden missen, met nog een kansloze sprint naar de trein, reed hij toch echt weg zonder de 50 studenten, gelukkig moesten we niet heel lang wachten op de volgende trein. In Weimar moesten we vervolgens wachten op de bus, waar we uiteindelijk met ze alle in konden. Het leek even of we gewoon in Tilburg bij de Fontys waren, zo vol zat de bus. Toen we eenmaal in Buchenwald aankwamen kregen we een audioguide en begonnen we met een film. Daarna kon je zelfstandig het terrein bezoeken. Aan het einde gingen we nog naar een monument. Vanaf dit monument konden we de bus nemen, maar omdat we deze met de 50 studenten gemist hadden, kregen we de keuze van de twee begeleiders, die overigens niet heel erg organisatorisch waren, maar verder wel heel aardig, we konden een uur wachten op de bus of terug naar beneden lopen naar Weimar.  Volgens die beste man zouden we over 10 km een uurtje doen…. Uhuuuu, wij wisten meteen dat klopt niet maar okee. Gelukkig hebben we die dag ons neer kunnen zetten als sportieve Nederlanders en hebben heel de tijd vooraan gelopen en waren als eerste weer in Weimar. Je gelooft het niet, maar de zon scheen, ik ben verbrand en de eerste sproetjes zijn weer op me gezicht te zien. Doordat we uiteindelijk minder geld kwijt waren, konden de begeleiders ons nog trakteren op een ijsje bij de mac. Aan het einde van die dag lag ik moe maar voldaan in bed. En kon de nieuwe schoolweek weer beginnen, deze keer met wel gewoon college op de maandag.

Na het enige college op maandag nog even in de mensa gegeten en die avond goed gebruik gemaakt van de kip tandoori pakken die pa en ma mee hadden genomen. De dinsdag lekker vroeg begonnen en zoals altijd tot 18:45, daar tussen hebben we braaf aan een verslag voor de Fontys gewerkt. Die avond zijn twee Duitse meisjes van de opleiding bij mij een drankje komen doen, samen met een huisgenootje van mij en een vriendin van haar zijn we die avond weer STUK onveilig gaan maken. Tijdens een college van woensdag moesten we met een iPad aan de slag, tijdens deze les moesten we apps ontdekken die we ook in het onderwijs in zouden kunnen zetten. Leuk om lekker actief bezig te zijn in de les en vooral om apps te leren kennen die je zelf ook in je lessen kan gebruiken. Die avond hebben we lekker bij Michiel gekookt een recept van Sonja Bakker uitgeprobeerd, zo doen we net of we hier gezond doen. De donderdag hadden we maar 1 college en om 10:45 alweer weekend. Het was heel mooi weer, dus zijn na het college even gaan fietsen. We gingen kijken bij een sportcomplex. Daarna gingen we even eten in de mensa en daarna gingen we op de panorama tower van Leipzig. Zo had je een heel mooi uitzicht over de stad. Thuis heb ik meteen mijn poetstaken gedaan en een wasje gedraaid. Die avond maar de Tortillataart van Sonja Bakker gemaakt, waar we overigens heel trots op waren, want hij was super goed gelukt. Op de vrijdag zijn we braaf naar de uni gegaan om aan een portfolio te werken. Toen we eenmaal vonden dat we genoeg aan ons portfolio hadden gewerkt, zijn we maar weer lekker naar huis gegaan. Die avond hebben we weer samen gegeten en zijn we  bij Michiel gaan ‘vorglühen’ met een vriendin van mijn huisgenoot en een huisgenoot van Michiel. Die avond zijn we eerst naar Elsterartig geweest, een beetje de techno tent van Leipzig en daarna naar L1. L1 is dan weer het tegenovergestelde met en viplounge en vele Duitsers vinden het en chique bedoeling, wij vinden dit echter wel meevallen. Nadat we op zich vrij snel doorhadden dat Gitte en ik er die avond alleen voorstonden, zijn we in het begin maar even gaan kijken waar het leuk was in de kroeg. Toen we opgegeven moment bij de VIP lounge stonden en gewoon zeiden:’wij komen uit Nederland, hoe kom je daar in die lounge?’ We wisten allang dat je daar voor moest betalen en veel ook, maar we dachten misschien kunnen we wel gratis naar binnen haha. Nou dit lukte! Vervolgens zijn we heel die avond van drank voorzien, dus dat was een prima goedkoop avondje. Toen we het gehad hadden, zijn Gitte en ik samen maar weer naar huis gegaan. Eenmaal thuis had ik nog even met mijn vriendjes gebeld, want die waren allemaal bij elkaar dit weekend.

Op de zaterdag stonden we vooral niet te vroeg op, want de vrijdag was een heftig avondje. Een avondje voor in de boeken, zoals we dat dan noemen. Die dag zijn we samen met de huisgenoot van Michiel Leipzig tegen Bayer München gaan kijken, eerst op een veld en vervolgens een pizzeria ingegaan. Hele goede ontdekking die pizzeria, want die pizza’s zijn reusachtig en je betaald er maar 4,50 voor. Die avond hebben we lekker bij Michiel op de bank gelegen en het songfestival half gekeken.

Op de zondag hebben we nog even braaf thuis aan ons portfolio gewerkt en ’s avonds bij pizzeria Roma gegeten. Gigantische pizza’s voor 4,50, een echte aanrader dus! Nu begint er alweer een nieuwe week en heb ik veel leuke weekenden in het vooruitzicht.

Tot de volgende blog!

xxxxx

1. Carine:
    15 mei 2017
    Kiekje wat weer een leuk positief uitgebreid verhaal. Goed te lezen dat je je geen moment verveelt. Maar had ik nu net niet anders van jou verwacht. Hele fijne weekeindje nog en geniet dadelijk van je daagjes in Nederland. Dikke kus Carine