Twee leuke weekendjes gehad!

29 mei 2017 - Leipzig, Duitsland

Dag lieve lezer,

Wat leuk dat je weer op mijn blog bent beland en geïnteresseerd bent in mijn leven, doet me deugd haha! Nadat we na ons college op de maandag weer vertrouwelijk in de mensa hadden gegeten zijn we die middag bij Michiel op het balkon gaan chillen en van het mooie weer  genoten. Die avond hebben we zelf de Nederlandse burrito’s gemaakt. Ook de dinsdag zijn we weer braaf naar alle colleges gegaan en in de tussenuren nog even door de stad gewandeld, die avond zijn we een keer niet naar STUK gegaan omdat we allemaal redelijk moe waren en toch een beetje fit voor Berlijn wouden zijn, zo af en toe zijn we dan ook wel verstandig. De woensdag hadden we maar twee college’s. Bij het ene college gingen we weer met de iPad aan de slag en moesten we onze eigengemaakte QR-code opdracht aan onze medestudenten tonen. Aan het einde werd nog even verteld dat dit college volgende week uitvalt, dat is niet echt vervelend. Daarna zijn we weer van het mooie weer gaan genieten bij Michiel op zijn balkon en ’s avonds pasta pesto gemaakt met garnalen en zalmmmmm.

Op de donderdag was ik redelijk vroeg wakker, dus ben toen al voor college wat spulletjes gaan pakken voor Berlijn. Van 09:15 tot 10:45 college, daarna nog even in de mensa gegeten en toen zijn we allemaal naar huis gegaan om onze spullen te pakken. Toen ik thuis kwam heb ik ook nog even kort met mama geskyped om nog wat tips over Berlijn en Potsdam van haar te krijgen. Om 14:15 hadden Michiel, Gitte en ik de bus in Leipzig richting Berlijn, het was redelijk druk op de weg maar we kwamen toch rond 16:00 in Berlijn aan. Gelukkig wist ik al de weg van het ZOB naar de metro en konden we ook meteen de metro in want die stond er al, toch handig dat ik al een keer in Berlijn was geweest. Daarna hadden we een overstap op de tram naar de wijk waar ons hostel was. Eenmaal in het hostel aangekomen hebben we meteen even onze bedden opgemaakt, de kamer had vier stapelbedden en wij konden alle drie gelukkig op een onderste bed. Nadat we daarna even buiten bij het hostel hadden gechilld en van de wifi gebruik hadden gemaakt. Was het dan zover, we gingen naar Nederlandse snackbar, want je gelooft het niet, maar die zat twee deuren naast ons hostel. Heerlijk die kroketten en het patatje oorlog. Daarna zijn we nog even de stad in gegaan naar de Brandenburger Tor en de Reichstag. Bij de Brandenburger Tor werden we nog even achtervolgd door een man in zo’n groot knuffelpak, die kerel liet Michiel overigens wel heel leuk schrikken, waar Gitte en ik dan weer van konden genieten haha. Daarna zijn we nog naar de Spree gelopen en hebben we bij een opgezet strandtentje lekker in strandstoelen liggen te genieten van de zon. Toen het wat donkerder werd zijn we naar de Gedächtniskirche geweest en daar bij de Monkey bar (hadden we als tip gekregen van een vriendin van Gitte) een drankje gaan doen. Deze bar ligt op de tiende verdieping van een gebouw en zo heb je mooi uitzicht over de hele stad. Het enige jammere was dat we eerst 20 minuten moesten wachten. Het koelde die avond niet af dus we konden mooi buiten zitten. Daarna zijn we naar het hostel gegaan en bij de späti nog even een drankje gekocht om deze bij het terras van het hostel op te drinken. Toen we eenmaal terug waren op onze kamer was het een grote stinkende sauna. Onze mede kamergenoten waren zo vriendelijk geweest om ons een stinkende kamer te bezorgen en geen ramen open te zetten, wat was ik ze dankbaar… Dus toen wij in de kamer kwamen maar meteen alle ramen opengezet. Die eerste avond had ik een oude vent boven me liggen die niet ophield met draaien en snurken, verschrikkelijk. Het hostel leven gaat niet altijd over rozen zullen we maar zeggen, maar ach dat mag de pret niet drukken.

De vrijdag hebben we rond 10:00 ontbeten en zijn we meteen naar de East Side Gallery gegaan, dit lag maar een halte van ons hostel af. Het was weer 30 graden dus mooi weer. Daarna zijn we met de tram doorgegaan naar de Dom en deze ook binnen geweest, wat was hij groot en mooi. Niet verwacht dat daar binnen zoveel te zien was. Daarna nog een kijkje gaan nemen bij het ‘Museuminsel’ waar weer de nodige bruidsparen aan het poseren waren voor de oh zo originele bruidsfoto’s. Daarna zijn we nog even gaan shoppen en bij de KaDeWe geweest. Omdat het weer zo’n mooi weer was zijn we uiteindelijk weer bij de Spree neergeploft onder het genot van een koude corona nog even van de zon genoten. Rond 18:00 kwam een studiegenootje uit Utrecht in Berlijn aan, want die had op de vrijdag nog colleges. Nadat we even wat lekkers bij de supermarkt en de drankenhandel naast het hostel hadden gekocht, zijn we nog even op het terras van het hostel gaan genieten van de zon. Daarna zijn we met ze viertjes een hapje gaan eten in de wijk van het hostel en daarna bij een cocktailbar beland waar alle cocktails 3,90 waren. Aan die prijs konden wij wel wennen.

De zaterdag zijn we naar Potsdam gegaan, hier hebben we Schloss Sanssouci bezocht en het ‘holländisches Viertel’. Hier zat een Nederlands restaurantje genaamd: poffertjes & pannenkoeken. Zoals ik op internet al had gezien verkochten ze hier ook La Trappe Blond, dus deze moest ik natuurlijk even eentje nuttigen. Daarna nog even door Potsdam gewandeld en vervolgens weer de trein terug naar Berlijn genomen. Hier hebben we nog even de ‘Siegessäule‘ bezocht. En daarna nog met een tourbus die gewoon in ons ov-ticket zat door Berlijn gereden en bij de Alexander Platz uitgestapt. Hier nog even geshopt en vervolgens had Gitte nog een leuk wijkje door gekregen van een vriendin om een hapje te eten. Die tip hadden wij braaf opgevolgd en dan ook een hapje gegeten, waar we er vervolgens achter kwamen dat het in onze wijk zat en we met 15 minuten lopen weer bij ons hostel waren. Op de terug weg nog een ijsje gehaald en daarna nog een drankje gedronken bij de cocktailbar. Hier werden we er nog even op geattendeerd dat we onze tassen niet aan onze stoel moeten hangen omdat ze dan zo gejat worden, dus deze instructie hadden we dan ook maar braaf opgevolgd. Die avond waren wij als eerste op de kamer, wat op zich niet zo heel gek is als je ziet dat onze kamergenoten om half 7 ’s ochtends een keer thuis kwamen. Nadat wij niet zo lang daarna ons bed uitgingen om ons laatste dagje in Berlijn door te brengen. Als eerste zijn we onze koffertjes naar het ZOB gaan brengen zodat we die avond niet meer terug naar onze wijk moesten. Vervolgens zijn we gaan ontbijten bij het begin van onze wandelroute. Want we hadden ons voorgenomen om een 12 km wandelroute te doen. Maar omdat we toch al best wat highlights, ik moet natuurlijk  ‘Sehenswürdigkeiten’ zeggen,  hadden gezien en onze voeten redelijk moe waren zijn we ook wat delen met de tram gegaan. Die avond hebben we nog heerlijk bij de Italiaan gegeten waar ik ook met paps en mams was geweest. Na een heerlijke pizza gedeeld te hebben met Gitte zijn we terug gegaan naar het ZOB om vervolgens de bus weer terug te pakken naar Leipzig. De flixbus heeft normaal gesproken wifi maar deze terug tocht deed hij het helaas niet. Rond 22:30 waren we weer in Leipzig.  Thuis meteen alle spullen uitgepakt en nog even een serie gekeken.

Die maandag begonnen weer de colleges. Maar gelukkig is het maar een korte week. Op de dinsdag zijn we tussen de colleges door nog even van het zonnetje gaan genieten in het park. ’s Avonds zijn weer twee Duitse studiegenootjes, studiegenootjes uit Utrecht en natuurlijk Gitte en Michiel bij mij een drankje komen drinken. Daarna zijn we weer een dansje gaan wagen in STUK. Het was een mooie avond. We hebben studenten gezien die alles onder hebben gekotst en daarna werd de avond afgesloten met een gevecht. Dit gevecht heeft zich uiteindelijk buiten voortgezet en dat kon ik vanuit mijn raam nog zien. Deze knokpartij heeft uiteindelijk de krant van Leipzig bereikt. Sommige mensen worden kennelijk wat minder gezellig van de drank. De woensdag hadden we maar een college en daarna dan ook meteen weekend. Die avond hebben we weer de tortillataart gemaakt en daarna Ajax-Manchester gaan kijken in een kroegje. De donderdag ben ik begonnen met mijn poets taken, het huis dweilen en mijn badkamer schoon maken.

Daarna zijn rond 13:00 Tim en Steffie gekomen. Nadat we de spullen uit hadden gepakt en Tim en Steffie meteen kennis hadden gemaakt met dronken Duitsers op de ‘Männertag’ is Tim maar even gaan powernappen. Daarna zijn we met de tram naar de bierbeurs gegaan, die was heel dit weekend. Ook meteen even het ‘Völkerschlachtdenkmal’ bekeken en natuurlijk wat biertjes gedronken. Vervolgens zijn we samen met Michiel een lekkere burger  met hemelse frietschaal gaan eten bij Burgerheart. En daarna nog een drankje gedaan op de ‘barfüßgächen’. De vrijdag zijn we een dagje gaan shoppen in Leipzig. Het was heerlijk weer, dus tussendoor ook lekker wat gegeten en wat gedronken. ’s Avonds zijn we bij pizzeria Roma wat gaan eten, nadat we daarna even wouden gaan powernappen hadden we toch maar besloten om thuis te blijven die avond. De zaterdag gingen we naar de ‘Cosupunder see’ hier in Leipzig. Deze was prima met het openbaarvervoer te bereiken. Nadat we drie uur op het strand hadden gelegen kwam Michiel net aan en gingen we nog even kaarten in de schaduw. Michiel was zo slim om koud bier mee te nemen voor ons, want de rij bij de strandtent was ellendig lang. Nadat we genoeg hadden gekaart zijn we naar huis gegaan om ons even op te frissen. Daarna zijn we een hapje gaan eten bij Alex en vervolgens nog naar de bierbeurs gegaan, toen sloot Gitte ook aan bij het gezelschap. Op de bierbeurs hebben we nog genoten van een Ierse zanger en heerlijk knoflookbrood. De zondag stond het kanoën gepland. Dit was heel leuk, we hadden een twee persoons en een drie persoons. Het was goed warm, maar er stond gelukkig ook een windje. Tussendoor hebben we nog ergens aangelegd om even een biertje te drinken. ’s Avonds wouden we eigenlijk weer bij pizzeria Roma gaan eten maar ze hadden alleen nog maar binnen plek en dat was echt een helse sauna. Dus toen zijn we toch maar weer naar Burgerheart gegaan, hier konden we heerlijk buiten eten. Om het weekend nog even leuk af te sluiten zijn we nog even een drankje op de ‘barfüßgächen’ gaan doen en nog een potje gekaart om het af te leren. Vanochtend begonnen de colleges weer, gelukkig maar een college. Tim had deze ochtend nog een zakenafspraak in Leipzig en daarna zijn Tim en Steffie weer vertrokken richting Tilburg. Woensdag vertrek ik zelf voor een paar daagjes naar Nederland om iedereen weer even te zien en Ben weer een hele dikke knuffel te geven. .

Misschien wel tot over een paar daagjes! xxxxxxx