Dat was het dan!

11 juli 2017 - Tilburg, Nederland

Dag lieve lezer,

Ten eerste bedankt dat je met aandacht mijn allerlaatste blog gaat lezen. Mijn vorige blog is op de dinsdag ochtend opgehouden, dus we gaan ook maar verder met die dag.

De dinsdag ben ik in de tussenuren met Gitte nog even in de stad ingegaan om vervolgens met een jasje rijker en wat geld armer weer terug te gaan naar ons laatste college. Die avond zijn onze Duitse vriendinnetjes weer bij mij wat komen drinken en ’s avonds met ze alle naar STUK gegaan. Helaas was de muziek niet leuk en stonden we rond 02:00 weer buiten. Dus heel verstandig niet teveel gedronken en op tijd naar bed, terwijl juist het eerste college de volgende dag uitviel. Het enige college op de woensdag hadden we een presentatie, wat uiteindelijk niet echt een presentatie was te noemen, maar de docente vond hem prima dus wij ook. Daarna thuis lekker gaan chillen en ’s avonds samen gegeten bij Michiel, daarvoor nog even aan onze poster gewerkt voor de Fontys. ’s Avonds nog even geskypet met moeders. Donderdag hadden we maar we weer om 10:45 weekend. Daarna met Gitte een cappuccino gedronken met een broodje erbij omdat we hier nog een waardebon van hadden die nog maar één dag geldig was, sund als we die niet zouden benutten. ’s Avonds wel weer met ze alle gegeten en vervolgens was er toen ik thuis kwam in een huis verder ene feestje gaande waardoor ik van hun heerlijke gezang mee kon genieten, echt idols waardig als je het aan mij vraagt.  Vrijdag zijn we eerst nog even naar de uni gegaan om papieren op te halen om het afsluiten van de vakken te regelen en daarna je geloofd het niet we zijn gaan sporten. In de eerste weken hadden we namelijk een waardebon gekregen om één keer gratis te sporten, natuurlijk nog niet echt verder de kans benut omdat we hier nauwelijks vrije tijd hebben… maar gelukkig hebben we toch in de een na laatste week een gaatje kunnen vinden in onze overvolle agenda om de sportschool in te duiken. Daarna zijn we nog wel een bagel gaan eten met een vers sapje, om nog een beetje gezond te doen daarna. ’s Avonds hebben we de fiets gepakt naar het wijkje Plagwitz om daar een hapje te eten in een tortilla tentje. Daarna weer terug gefietst naar het centrum om nog een kijkje te nemen op het wijnfestival. Dit was heel gezellig dus hier zijn we dan ook even gebleven.

De volgende dag waren Gitte en Michiel een dagje in Berlijn en heb ik lekker rustig aan gedaan. Eerst even aan me portfolio gewerkt en vervolgens ben ik nog even naar de stad gegaan. Nog even geshopt en naar het zeitgeschichtliches forum geweest. Ik was blij dat ik met de trein naar het centrum was gegaan, want het regende nogal. Thuis ben ik lekker een filmpje gaan kijken, want daar was het wel weer voor. ’s Avonds kwamen Lena, Michiel en Gitte naar mij om nog iets te drinken voor we op stap gingen. Eerst zijn we naar L1 gegaan maar daar viel het een beetje tegen, dus vervolgens zijn we door gegaan naar Elsterartig. Daar was het wel heel leuk… half 6 thuis. Achja gezelligheid kent geen tijd haha, beetje jammer dat het alweer licht was. Vervolgens zondag uitgeslapen en daarna mijn poetstaken gedaan. ’s Avonds kwamen Gitte en Michiel naar mij om het laatste Nederlandse pak kip tandoori op te maken. Daarna zijn we alle drie maar snel weer ons bed ingedoken.

Maandag begon de allerlaatste collegeweek alweer. Die maandag hadden andere studenten nog presentaties, dus dat college hoefden we allen maar te luisteren. Daarna nog een hapje gegeten in de mensa, alleen viel het eten een beetje tegen, jammer maar helaas.  ’s Avonds hebben we nog samen gegeten, iets nieuws geprobeerd, maar dit viel helaas een beetje tegen. Daarna zijn we naar Enchilladas gegaan, dat is een restaurant en café en op maandag hebben ze daar de actie dat je mag dobbelen voor je cocktail. Hier hebben we dan ook gebruik van gemaakt en voor weinig geld veel cocktails gedronken. Toen hadden we op dinsdag weer gewoon college en tussendoor hadden we een afspraak met onze Erasmuscoördinator, de samenwerking ging erg goed en ze was heel erg meedenkend. Daarna naar huis gegaan om nog even te relaxen voor we het laatste college op de dinsdag hadden. ’s Avonds zijn we niet naar STUK gegaan, hier hadden we allemaal niet echt zin in en vooral omdat hier nu de tentamens zijn, dachten we ook dat het niet heel druk zou zijn. Op woensdag hadden we weer college en ’s avonds hebben we nog even aan de poster gewerkt en daarna lekker geborreld op het balkon van Michiel met een wijntje. Donderdag was de allerlaatste college dag, daarna om 13:00 nog een gesprek van het vak Kulturstudien. Nadat we dit vak hadden afgerond met een 2,0 (Duits cijfer), hadden we al onze studiepunten binnen en echt VAKANTIE. Niet dat ik hier nou echt momenten van stress heb meegemaakt dus ik was al wel aan dat vakantie gevoel gewend.

’s Avonds zijn we lekker sushi gaan eten en daarna nog een drankje gedaan in een biergarten. Toen hadden Gitte en Michiel het meesterlijke idee om op stap te gaan, maar mij leek dit een iets minder goed idee. Zoals te verwachten viel, heb ik me weer over laten halen, maar we zouden het niet laat maken en niet veel geld uitgeven…. Uiteindelijk lag ik om 06:00 in mijn bedje. We waren naar Elsterartig gegaan en daar kwamen Michiel, Gitte en ik aan de praat met twee jongens die bij het corps van Leipzig zaten. De ene had nog ruzie met zijn vriendin dus we hadden ook nog een mooi toneelstuk om naar te kijken. Toen we net alle drie een biertje hadden gekregen wouden ze opeens naar huis, uiteindelijk zijn we bij hun nog een drankje gaan doen. Dat huis is niet normaal, ze wonen daar met ze tweeën. Otto van Bismarck is gelinkt aan dat huis, Keizer Wilhelm II ook. Niet normaal, ik ben in best wat studentenhuizen geweest in mijn leven, maar dit was echt niet normaal. Vooral dat ze er ook met ze tweeën woonden. Al vrij snel ging daar ook de tap open en hebben we daar nog biertjes en wijntjes gedronken. Een van hun had 10 maanden in Eindhoven gestudeerd en hij kon dus ook Nederlands. We hebben ze ook nog even Nederlandse muziek laten horen. Toen het licht werd, vonden we het toch maar tijd om terug naar huis te fietsen. Dus zijn Gitte, Michiel en ik braaf weer op onze fiets gesprongen en dat ging nog verrassend goed ook.

De vrijdag hebben we dan ook gebruikt om uit te brakken en vooral niet te veel te doen. Wel heb ik die middag afscheid moeten nemen van mijn fiets, die ik weer terug heb verkocht aan Willy waarvan ik hem had gekocht. Mijn stalen ros die me in Leipzig door dik en dun heeft gesteund, het was liefde op het eerste gezicht maar we wisten beide dat het afscheid zou komen. Wat was ik toch blij dat ik hem die maanden in Leipzig heb gehad, want zonder fiets is toch allemaal wat minder praktisch. Die avond hebben we nog met ze alle bij mij wat gegeten en in de avond een terrasje gepakt met ons Duitse vriendinnetje. Die heeft op de planning staan om nog 5 weken in Nederland te gaan studeren, dus waarschijnlijk zullen we elkaar nog wel een keer opzoeken.

De zaterdag zijn we nog een dagje weg geweest met WILMA, dat is een organisatie voor internationale studenten. We hebben die dag het stadje Meißen bezocht. Ofja stadje, het is eerder een dorp. Meißen staat bekend door het porselein wat daar gemaakt wordt, dat was het dan ook, want verder  was er eigenlijk niks te beleven. Wel hebben we heerlijke soep op tussen de middag en natuurlijk weer gelachen onder het genot van een biertje. Toen we weer arriveerde in Leipzig waren de vader en broer van Gitte ook aangekomen. Eerst hebben we een hapje gegeten bij Leo’s en daarna zijn Gitte en ik even langs haar pa en broer gegaan en met hun nog een biertje gedronken. Vervolgens gingen we ons thuis klaar maken voor de allerlaatste stapavond in Leipzig. Die avond hebben we doorgebracht in Elsterartig, het was weer een hele mooie avond. Toen Michiel mij naar huis bracht zijn we nog even langs een kebab tent gefietst, dit was de eerste keer dat ik na het stappen heb gegeten in Leipzig, dus dat valt mee als ik dat vergelijk met Nederland.

De zondag stond pap bij mij voor de deur rond half 2. We zijn eerst even wat spullen gaan pakken en naar de auto gebracht want dat mocht allemaal weer 5 verdiepingen naar beneden. Ook nog even een kleinigheidje aan mijn huisgenootjes gegeven waar ze ontzettend blij mee waren en vervolgens met papa de stad nog even ingegaan. Toch hebben we weer ondervonden dat de zondagsrust een stad eigenlijk wel saai maakt. De terrasjes zaten niet eens vol, wat er dan wel weer voor zorgde dat wij een goed plekje konden uitkiezen. Nog even door het Zeitgeschichtliches forum gelopen en daarna maar weer een terrasje gepakt samen met Gitte, haar vader en boer. Daarna zijn pap en ik gaan eten bij een Italiaan in Leipzig. Mega grote pizza’s die over de rand van je bord heen vallen. Daarna maar weer even een terrasje opgezocht en vervolgens sloten Gitte, haar vader en broer daar ook nog even bij aan. Uiteindelijk nog een bierdouche gehad omdat de ober niet heel handig was en daarna ook afscheid genomen van Gitte.

Op maandag ik had ik om 08:00 een afspraak met de Huisbaas, die kwam nog even mijn kamer controleren en daarna nog even met papa ontbeten bij de bakker tegenover mij.  Vervolgens zijn we rond 08:20 weggereden en waren om half 3 weer in Tilburg. Tussendoor net over de grens nog gestopt bij de Mac zodat ik de eerste mac kroket weer kon eten.

Eenmaal thuis ben ik meteen mijn kledingkast gaan uitruimen om vervolgens daarna mijn koffers weer leeg te maken. Uiteindelijk twee boodschappenkratten vol kleding die weg mochten, zo heb ik me meteen nuttig gemaakt. ’s Avonds heb ik Ben weer gezien, dus dat was heel fijn en vanavond zie ik mijn vrienden weer.

Ik vind het echt niet normaal hoe snel deze maanden zijn gegaan. Ik kan vooral zeggen dat ik heb genoten en het iedereen zal aanraden. Ook ben ik blij met de vele weekendjes weg die we daar hebben gehad. Ik ga Leipzig missen, maar zal hier in Tilburg vast weer snel gewend zijn. Ik begin deze week ook meteen weer met werken zodat ik ook weer geld kan gaan verdienen. En natuurlijk ook nog genieten van mijn maand vakantie in Nederland.

Bedankt dat jullie afgelopen maanden mijn blogs hebben gelezen!

Heel veel liefsx,

Kiki

1. Monique:
    12 juli 2017
    Lieve Kiki,
    Het was leuk jouw leventje daar te kunnen volgen. Zal weer wennen zijn in het oude vertrouwde Tilburg.
    Fijn dat je er van hebt genoten en natuurlijk welkom thuis! Xxx