Paps en mams op bezoek!

2 mei 2017 - Leipzig, Duitsland

Nadat we een lekker paasweekend hadden gehad begonnen de colleges weer. De dinsdag is dan meteen de langste dag tot 18:45, maar verder best wat tussenuren en genoeg tijd om lekker in de mensa te eten. Die avond nog even een dansje gewaagd in STUK, de studentenvereniging onder mijn huis. Ik hoor de muziek toch wel als ik boven zit, dus dan kan ik maar beter even een biertje drinken daar. Een halve liter voor 2,- is ook nog een lekkere studentenprijs. Toch lopen er rare types rond in Leipzig, maar ach dat mag de pret niet drukken.

De  week ging lekker snel voorbij, vooral toen we donderdag bij de collegezaal stonden, zelfs al binnen zaten en er achter kwamen dat het college niet door ging. Wisten wij veel, dat we op woensdag om 14:45 al weekend hadden. Die woensdag hadden we lekker zelf gekookt, omdat het eigenlijk te laat was om nog in de mensa te eten. Een overheerlijke lasagne hadden we voor ons zelf bereid. Nadat we donderdag nog  even braaf op de uni aan school hadden gewerkt, zijn we die middag even een rondje in de stad gaan wandelen. En ’s avonds nog even samen gegeten.

De vrijdag vrij bevalt mij wel. Op de vrijdag kan ik mooi het poetsplan na komen, want die hebben we hier in huis. Iedere week veranderen de taken, een echt vrouwenhuis. Ik mocht stofzuigen, wat een eer, meteen maar even mijn eigen kamer meegepakt! Die avond lekker aardappels, vlees, groente bij mij gekookt met Elina, Michiel en Gitte. Daarna zijn we nog een drankje gaan doen op de Barfüßgachen, het terras straatje van Leipzig. Dat is zo sfeervol.

Zaterdag kwamen papa en mama al, voor een weekje naar Leipzig en daarna gaan ze nog een weekje door naar Berlijn. Voor dat ik het wist stonden ze in mijn kamer, want ik had de bel niet gehoord, maar mijn huisgenootje wel. Na nog een paar cadeautjes te hebben gekregen  en een paar pakken kip tandoori (die hebben ze hier niet), zijn we naar de stad gegaan. Er was deze zaterdag een evenement ‘Karli beben’, heel de straat was afgezet en overal was muziek en BIER! ’s Avonds hebben we lekker een hapje gegeten bij de Italiaan bij mij in de straat en daarna ben ik nog met Michiel en Gitte een rondje op de Karli gaan lopen. Zondag ben ik met paps en mams naar een plaatsje buiten Leipzig geweest en ’s avonds een hapje gegeten. Toen ik thuis kwam heb ik nog een uurtje met Fleur gebeld. Zo spreek ik iedereen in Nederland ook nog af en toe!

Maandag begonnen de colleges weer en die gingen dinsdag ook gewoon weer door. Dinsdag nog wel even een dansje gewaagd in STUK onder mijn huis, toch gemakkelijk. Alleen die vijf trappen omhoog duren met een paar bier op voor je gevoel toch langer, dan zonder bier op. Nadat we woensdag maar een college hadden zijn we nog even de stad in geweest en hebben dit keer de kerken in Leipzig bezocht. Nadat pa en ma daarover hadden verteld, schaamde we ons toch wel, dat we hier nog niet naar binnen waren geweest. Toch denk je al snel, ik ben hier nog een paar maanden, dat komt allemaal wel. ’s Avonds hebben paps en mams ons (mij, Michiel en Gitte) mee uiteten genomen en daarna nog een drankje op de Barfüßgachen. Op donderdag alweer de laatste colleges gehad, waarna Michiel daarna de flixbus naar Nederland nam.  Een langweekend tegemoet, want op maandag 1 mei zijn ze hier in Duitsland vrij vanwege de dag van e arbeid.

Die vrijdag zijn Gitte en ik met paps en mams meegegaan naar Halle en Wittenberg. Daarna zijn pa en ma nog even bij mij geweest, om nog wat spullen mee te nemen die weer naar Nederland konden. Toen naar de stad gelopen om daar een hapje te eten. Zaterdag vertrok ik voor een weekendje Berlijn met pa en ma, dat werd tijd, want ik was er nog nooit geweest. De eerste dag hebben we een stadswandeling gemaakt langs de meeste bezienswaardigheden. Ook nog even de winkels in gegaan want die zijn op zondag en ook op de dag van de arbeid dicht. ’s Avonds gegeten bij een Italiaan waar de pizza’s reusachtig waren.

Zondag hadden we een bezoek aan de ‘Reichstag’. Op het gebouw zit een koepel, hier kon je in, zo had je een mooi uitzicht over de hele stad. Dat is zeker aan te raden. Nadat we de Franse en Duitse dom hadden bezocht zijn we naar het joods museum geweest, ook dit was heel interessant. Toch echt raar om te lezen wat er in die tijd allemaal is gebeurd.

Aangezien de maandag een vrije dag in Duitsland is, had ik die dag ook een colleges, dus kon ik wat langer in Berlijn blijven. Nadat we die dag begonnen met een lekker ontbijtje zijn we daarna mijn koffertje in een locker gaan zetten bij het busstation waar ik ’s avonds de bus nam naar Leipzig. Toen weer de metro genomen naar het ‘Schloss Charlottenburg‘ geweest. Deze is eigenlijk op iedere maandag dicht, maar vanwege de feestdag was deze open, lucky. Toen we daarna nog naar de ‘East side gallery’ gingen viel het al meer op dat het 1 mei was. Het was druk op de straten, veel politie en veel kabaal.  Maar wel heel gaaf om te zien. Daarna nog een heerlijk hapje gegeten en vervolgens gingen pa en ma mee naar het busstation. De bus ging om 20:30 weer naar Leipzig. Even afscheid genomen en hup de bus in, zolang zal het niet duren voor ik ze zie. Want ik ga deze week even met Ben kijken wanneer ik een weekendje naar Nederland kom. De bus was lekker snel in Leipzig en had gelukkig WiFi, of ik moet zegen WLAN. Vandaag zijn de colleges weer begonnen.

Tot het nieuwe verhaal maar weer, doedelsssss!